lördag 23 maj 2009

Alfapet och det som Bettan ännu inte vet

Cajsa och Felix kommer hit och äter middag. Vi grillar inne. Det regnar ute men vi har det trevligt i alla fall. Efterår spelar vi alfapet. Men Cajsa känner sig risig och de går hem tidigt.
Snackar med Bettan. Länge. Ändå, när jag håller på att diska med min nya fina, ploppar det upp saker som jag borde ha tagit upp med Bettan. Viktiga saker. Typ av yppersta vikt. Skriver ner dem här, eftersom jag vet att Bettan läser.
Bettan: nästa gång vi ses eller pratas vid ska vi prata om:
1. Hamburgarna fastnade i grillen, du vet den där elgrillen som du och jag har lika och som ser ut som en stor smörgåsgrill. Förra gången fastnade det lite, nu väldigt mycket. Antingen beror det på att jag har diskat teflonplattorna i diskmaskinen (Hildurs teori). Eller så har haft för mycket ajvar relish i smeten, vilket jag i och för sig brukar ha. Vad tror du?
2. Hildur har lärt mig att man kan köra disktrasan i diskmaskinen och det gör att den blir som ny. Och varför inte, diskborsten går ju utmärkt att diska i maskinen. Det skulle jag ha sagt till dig. För länge sedan. Mycket viktigt.
3. Något om mobiler och etikett i största allmänhet, men jag kommer inte ihåg exakt. Men påminn mig, som minns jag förhoppningsvis.

Mycket viktiga diskussionsämnen, som sagt. Så viktiga att jag blir alldeles trött och måste nog gå och sova.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har sabbat din smörgåsgrill!!!! Man får inte diska den i diskmaskin... det är därför!
Har du inte lärt dig det på Hildurs hushållsskola eller är det så att smörgåsgrillen uppfanns efter Hhskola var som mest aktiv?
I ett försök att rädda den kan du prova att olja in den rejält men det ser inte så ljust ut...
Disktrasa och disborste kunna jag sen tidigare...

Känner mig lite som hh själv för en stund.

Din för evigt VD B

Ullis sa...

Ok, men då stämde Hildurs teori. Att den blir sabbad då. Attans. Förut har jag handjagat den, men så kom jag på så smart att diska den i maskin. Och den blev så ren och fin. Men obrukbar. Smörgåsgrillar var inte uppfunna när jag gick i Hildurs händiga hushållsskola.