söndag 24 maj 2009

Men hallå Hornbach, hur tänkte ni här?

Ibland undrar man hur reklamfilmer kommer till. Hur byrån får igenom sitt manus och hur de får kunden att köpa det. Här är ett helt obegripligt exempel från Hornbach, en tysk byggmarknad som kör sin tv-reklam just nu.

1. En 10-årig flicka går på en grusgång i en park.
2. Framför reser sig en oidentifierbar staty eller figur av en massa stenblock. Den bygger sig själv, det är alltså ingen person som bygger den. Den blir till per automatik.
3. Flickan sträcker ut sin hand med ett glas vatten till stenstatyn, som inte föreställer någonting.
4. Statyn förvandlas då till flickans pappa. Bara sådär.
5. Pappan dricker vattnet.
6. Text: bli ett med ditt projekt.
7. Logo: Hornbach.
8. Payoff: alltid nå't att göra.
9. Ljud: jippijajjajjippijippijej.

Men hallå? Reklamen är gjord av tysk byrå, men i alla fall. Helt obegripligt dålig. Payoffen är förfärlig, den inte bra ens på tyska: immer etwas so tun. Jaha.
Mer om Hornbachs reklamfilm på deras lika hysteriska webb, läs mer

Inga kommentarer: