söndag 3 maj 2009

Fann Veeteren i vattenkannan

Mord på balkongen. Eller mord kanske inte är rätt brottsrubricering. Ung bråd död är kanske en bättre formulering: en död gråsparv i vattenkannan. Har tidigare sett en gråsparv som har suttit på kanten på vattenkannan och böjt sig ner och druckit vatten. Det bjussar jag gärna på. Men att han, eller hon, skulle ramla ner i vattenkannan och dö var ju förskräckligt.
Det var nog så här han kände det, van Veeteren, när han hittade kvinnan som legat i en brunn för några söndagar sedan. Stendöd låg gråsparven där och simmade i vattenkannans grunda vatten. Uppsvullen. Otäck. Läskig. Jag struntade i obduktion. Satte på mig gula plasthandskar och gick ner i parken och vände upp och ner på vattenkannan. Och döingen åkte ut. Det blir ingen begravning heller. Nu måste jag ta nåt lugnande.

2 kommentarer:

kapsyl sa...

O vad snuskigt!

Ullis sa...

Ja, jag vet. Men det var synd om den också.