fredag 31 oktober 2008

Aina och snabba cash

Läser Snabba cash, typ ett år efter alla andra. Som kontrast till alla segdragna böcker i bokklubben hittills. Snabba cash går undan.
Boken påverkar. Vet inte om jag någonsin vill hänga in min jacka i garderoben på Kvarnen, eller på något annat ställe heller förresten. Går jag in en sunkig kiosk/videobutik kan jag inte låta bli att fundera på hur mycket pengar som tvättas där. Förra veckan såg jag en gul Ferrari på Birger Jarlsgatan. Var det Camilla eller Camillas snubbe?
Men så fort jag läser om ania kan jag inte heller låta bli att tänka på mammas faster Aina i Vika, som vi brukar baka pepparkakor hos. Aina som hade vedspis och godaste morötterna som jag fick ta direkt ur landet, torka av jorden i gräset och sedan stoppa i munnen. Tankar om Aina i Vika känns inte så farliga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte just själv på faster Aina och på hennes goda pepparkakor, det börjar ju närma sig pepparkakstider.Men jag har ju receptet och smaken är nästan densamma som Ainas.Mitt bak omfattar ca 500 kakor och smakar gott till glöggen. Du skall väl i vanlig ordning få lite smakbak.

Ullis sa...

Ja, de smakar det samma. Goda. Och jag tar gärna några provex.