söndag 12 oktober 2008

SJ ger mig en smärre hjärnblödning

Upprörd. Skulle boka tågbiljett på nätet. Det gick jättebra tills jag kom till telefonnumret. Jag fick hela tiden samma felmeddelande:
[1 Fel i telefonnummer].
Helt utan förklaring. Provade med streck mellan riktnummer och telefonnummer, men ingenting funkade. Provade med mobilnummer och vanligt telefonnummer. Men det gick inte.
Då ringde jag istället för att boka min biljett. 17 pers före mig i kön, men det gick hyfsat snabbt. Glad tant svarade. Jag nämnde att det inte gick att boka via nätet. Men jag ville inte prata med supporten; jag ville beställa en biljett. Och då helt plötsligt kostade hela resan fem procent mer. Inte för att jag inte har råd, men jag blev så arg. Det var ju faktiskt inte mitt fel att det inte funkade.
Blev kopplad till Sur–Siv på supporten. I den första rutan skulle jag skriva riktnumret, i den andra resten av numret. Enkelt, kan tyckas, men man brukar inte dela upp telefonnumret i två olika formulärfält. Och om man gör det, bör man berätta för användaren att det första fältet avser riktnummer. Dessutom var de båda fälten uppdelade på två olika rader, otydligt. Det första fältet borde också vara spärrat för max fyra siffror, men det var det inte. Men Sur–Siv sa "att så brukar man göra på Internet och jag vet vad som är brukligt där". Jag blev tvungen att kontra, fast jag egentligen inte vill sjunka så lågt "och jag brukar designa sådana här funktioner".
[2 Fel i huvudet Sur–Siv] [3 Fel i kundbemötande, igen SJ]

Inga kommentarer: