tisdag 3 februari 2009

Kom på fest

Om 23 år och 14 dagar är du välkommen på fest. En sjuhelvetes fest. Då, om 23 år och 14 dagar, har precis cashat ut 13 600 kronor i allmän pension. Inte så pjåkigt summa men tänk att den ska räcka en hel månad, år 2032.
Vad får man för 13 600 kronor då? Ett paket pulverpotatismos eller ett paket jäst? Ett paket cigg? Cigg är säkert förbjudet då. Gul blend är slut, kanske jag också. Men välkommen i alla. Kom hit och skåla i ett glas vatten, om det finns nåt då.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men om du spenderat upp hela pensionen på kalaset kan du få komma till den gamla kapsylen och fira stort två månader senare. Där bjuds det på lyxig champagne och hummer för att fira att jag får hela 15.600 kr! Före skatt det vill säga...

Vilka lyxlirartanter vi kommer bli! Tjolahopp!

Ullis sa...

Åh, så bra att jag får komma till dig och lyxa. Känner mig lite lättare om hjärtat nu.

Anonym sa...

Jag kan kasta in mera grus i maskineriet. Som pensionär får du betala mera skatt än du gör som arbetstagare. Jobbskatteavdraget får man inte del av som pensionär. För min del betalar jag 3000 kr mer i skatt i månaden jämfört med någon som har inkomst av tjänst. Ett pensionärsuppror skulle sitta fint.