torsdag 26 februari 2009

Världsmästaromelett


Russin kör ett rekord, så här lite snabbt på lunchen. Sedan jag var på Kanarieholmarna och bodde på lyxhotell har jag varit fascinerad av omelett och omelettvändning. Där fick man välja ingredienser till sin omelett och sedan stektes den av en säker omelettstekare, som kastade och vände den i luften.
Dit har jag inte kommit, än. Men med mitt nya don för stekning, som jag har fått av Malin och min vapendragare Bettan, har jag nu lyckats vända omeletten utan att det varken har blivit pannkaka eller äggröra. Vilken seger, rekord!
Omelett har blivit en snabbmatsfavvo. Idag gjord på två ägg, en skvätt mjölk, strimlad skinka och riven västerbottenost. Kryddat med salt, svartpeppar och dagen till ära färsk timjan. Serveras med grönsaker och finncrisp med den viktiga manchegoosten på.
Värlsbästaomelettstekerskan säger nu omelett och återgår till arbetet.

Inga kommentarer: