onsdag 23 juli 2008

Besynnerliga drömmar och snabbmakaroner

Sol och snabbmakaroner på balkongen. Tomt i kylen. Inga kaniner men fåglarna kvittrar. Tunnelbanan brusar i bakgrunden medan jag varvar solning med att tvätta bort de sista smulorna av Bulgarien. Läser semesterboken och nästa bokklubbsbok "Kafka på stranden", en bok som det regnar fiskar och blodiglar i. Inte dålig. Fascinerade men inte direkt bra heller, snarare besynnerlig. Lite som jakten på den försvunna stenen, fast svårare, konstigare. Eller besynnerligare.
Fick mejl från en gammal kollega, Maria. Hon har haft en dröm om att jag hade skrivit en humoristisk kriminalroman från min hembygd som blev succé. Maria påstår att hon är lite Saida Andersson, typ. Samtidigt drömmer Uno att han går in på Ok i Hälsingberg och träffar på polisen som rycker av honom en stor hårtuss som dna-prov. Vilket straff, han som har så lite. Undra just vad han hade gjort.
Kanske behövs det lite besynnerlig fantasi för att leva. Men om jag ska vara Saida, eller kanske henne dotter Sol-Britt, så tror jag att jag ska ta reda på tvätten, duscha och handla mat. Men förhoppningsvis så händer något mycket mer spännande. Långt bortom alla snabbmakaroner.

Inga kommentarer: