lördag 5 juli 2008

Mopedminnen med Bettan spättan










Fredagsmiddag hemma hos Bettan. Storslagen grillning av Matte med dyrt och fint kött. Du kan se exakt vad vi åt på Bettans fiffiga matsedel.
Sen mer vin och Stockholmsspelet. Jag förlorade, trodde jag. Men sen hade Matte räknat fel och Jakob och Bettan hade snott från banken när jag fick telefon från Stene, som för övrigt hjälpte mig med en fråga men som jag inte fick cred för. Fut gjort var det i alla fall även om jag vann, till slut. Sov sedan som en kung på Bettans nya jyskluftmadrass kingsize. Sen frukost och mopedåkning. Så roligt det var.
Bettan och jag blåste runt kvarteret och det kändes som när vi var femton och tarvade kring Sporreskiosken. Bettan på sin moped, vespamodell, som hon hade målat ljusblå och klätt sadeln med ljusblåblommig vaxduk. Jag på min tvåväxlade Sachs från 1966 som gick 33 km i nedförsbacken med ställbart munstycke och om man tog ur päronet. Så klart hade morsan förvägrat mig att sätta på trim. Rogga hade bara topplocket kvar på en femhalva när morsan ringde och berättade att hon, minsann, ringt till polisen och frågat vad som skulle hända om man satte på trim. Så det blev inget. Topplock av. Men det var väldigt väldigt länge sedan.

Inga kommentarer: