tisdag 30 september 2008

Hypade it-tanter avlyssnade

Jag måste erkänna: jag har tjuvlyssnat på två tanter i tunnelbanan idag. En lite mullig som kanske var runt 75 år och en med skrynkligt ansikte, blått hår och som säkert snuddade vid 80.

– Jag har köpt en ny bärbar dator och den är så fin, sa den mulliga och unga. Och så har jag installerat msn.
– Jag har laddat ner Skype men jag har inte fått det att fungera, sa den blåhåriga, skrynkliga.
– Msn är så roligt. Så ser jag att Ingrid är online och då kan vi prata med varandra.
– Men det är alltså inte Skype? undrade den blåhåriga tanten.
– Nej, via msn kan man skicka meddelanden och så har vi en kamera så vi kan se varandra.
Sedan följde en invecklad diskussion om varför den blåhårigas Skype inte fungerade och hur man skulle kunna lösa det.

– Måste man köpa högtalare också om man har msn? undrade den blåhåriga.
– Nä, den är inbyggt i kameran. Gubben och jag var och handlade en på PC City. Vi fick tips om att ladda ner ett program från Internet och det gjorde jag. Det var lite trassligt men till slut fick jag det att fungera. Och nu får jag till och med in gubben i kameran, skrattade den mulliga och unga.
– Jag har precis ökat hastigheten på mitt bredband, sa den blåhåriga. Vad har du för hastighet?
– Jag har 3 Mbit, visst heter det Mbit?
Den blåhåriga nickade.
– Gubben och jag diskuterade och tyckte att det räckte. Man måste ju ha ganska snabb uppkoppling om man ska kunna ladda ner program från nätet.
Den blåhåriga nickade igen.
– Sedan tycker jag PRO borde informera lite bättre om det här. Att skaffa en hotmailadress går ju så snabbt och enkelt ...

Här var jag tvungen att kliva av tunnelbanan, synd nog. Men jag hoppas att jag också tänker i Mbit när jag blir pensionär.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hellre Megabits än Megasprut. För att citera en kompis från i somras ;-)

Ullis sa...

Ja, precis. Tanter kan.