måndag 1 september 2008

Vi går bananas på dagens fruktstund

– Vad är nektarinen en korsning av? undrar Vickan medan hon tuggar på ett äpple och letar efter Soffan, som är sjuk idag men som helt säkert sitter inne med svaret.
Jag googlar och läser från livsmedelssverige.org att "nektarinen har uppkommit genom korsning av persika och plommon".
– Jamen om man läser på wikipedia, som alltid är sant, står det att "det finns en felaktig uppfattning om att nektariner uppkommit genom korsning av persika och plommon", säger Åsa C och fnissar.
– Men vet ni varför ananas heter ananas? undrar Roffe.
– Nä, svarar vi.
– När ananasen började importeras till Sverige hade den inget namn. Men eftersom bananen, eller bananas, blev en stor succé kom någon på att bara ta bort "b" från bananas. Och då blev det ananas, berättar Roffe och tillägger att källan är typ bombsäker.
Smarttänkt, tänker jag och tar upp mitt äpple ur väskan. Men hur är det med nektarinen? Om inte du vet, får vi avvakta Sofias återkomst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var tillbaka redan igår, men svarar bara på inlägg när jag blir tillsagd, som nu. Tyvärr kan jag inte svara på frågan om nektarinens ursprung. Får stå i skamvrån, både i bärare av mitt namn Sofia (vishet) och som ensam vegetarian på Block. Men jag tycker i alla fall om nektariner, åt en senast i söndag, de får mig att tänka på filmen Kung Markatta. Jag tror att det egentligen är persikor i den, men ändå.

Ullis sa...

Det är lite fubbit att inte påannonsera sin närvaro, eller frånvaro när jag sitter mittemot. Nu var ju också hemma igår men i alla fall. Men huvudsaken att vi är här båda två idag. Lite dåligt att du inte kunde det där med nektariner, vi som hade så stor tilltro till dina fruktkunskaper.