lördag 20 september 2008

Rosa drömmar och bequrell i Torbjörn Fälldins stupränna




Cyklade till Rosa drömmar på Lilla Essingen och träffade min namne, bondbruden, min gamla dagiskompis och tillika Melkers lucia någon gång när det begav sig i slutet av 80-talet.
Lilla E har några även några andra personligheter. Värst är Ica Hulvéns, som har både rutten frukt och ohövlig personal. Och på morgonen sitter ägaren själv i kassan med träslips. Träffade Stig L som efter överenskommelse med den andra Stieg, bara fick heta Stig och var lagom rökig. Eller alltid ganska lagom rökig, verkar det som. Stig berättade att efter Tjernobylolyckan mätte man högst bequrell i Torbjörn Fälldins stupränna. Pinsamt, tyckte Torbjörn. Sedan snackade Stig vidare om bordellmamman, barn i tårtor och att det spökar på Örby slott. Sedan tittade Olle förbi, sportjournalist på SvD med inriktning på golf och bandy. Han lovordade rektorns pappa med: guldsnubbe, han var en riktig guldsnubbe. Och visst var han det, Håkan.
Vi dagiskamrater med både tändsticks- och suddegumssamlingar i våra föräldrahem, surrade på, käkade, drack vin tills att tänderna (de vi har kvar) blev alldeles blå. Sedan stängde Rosa och nu ska jag överlämna mig åt mina egna drömmar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Igår hämtade jag upp din morbror Mats och vi åkte gemensamt till Säter. Syftet med resan var att besöka moster Gerda som på tisdag fyller 98 år. På vägen hämtade vi upp morbror Arne. Vid hade förberett besöket och fixat dillkött och äppelpaj. När vi parkerade bilen utanför Gerdas hus dök han upp, den objudne gästen. Det var kusin Ove som tog tillfället att få ett skråvmål. Konstiga kusiner man har.

Ullis sa...

Ja, dessvärre väljer man inte sina släktingar. Jag är i alla fall nöjd med dig :-)