söndag 21 september 2008

Villfarelser om falukorvens uppkomst



Royal Russin på nya äventyr. I kväll gick turen till min tenniskompis Lottie. Vi som bildar Falu-laget mot hela världen. Åkte dit på god mat och vin och ältade lite Falun, men på ett trevligt vis. Jag har inte bott där på 15 år, men Lottie vinner med 20. Trots det, vimlar det av dalahästar i hennes fina lägenhet. Jag har också några, kanske är det hemlängtan på nåt konstigt vis.
Kvällens mest frapperande händelse var att Lottie påstod att falukorvsreceptet härstammade från nazisterna. Det skulle ju vara förfärligt i så fall. Lottie hade hört det från sin mamma. Och mammor brukar ju, dessvärre, ha ganska rätt. Å andra sidan har jag fått historien om falukorvens uppkomst nyligen repeterad för mig. Så jag vill gärna fortsätta tro på den.
När gruvarbetarna skulle ner i gruvan hissade de ner i schaktet med hjälp av en tunna försedd med starka linor. De hade ena benet i tunnan och det andra utanför. Sedan satte de tunnan i gungning och hoppade av på respektive schakt. För att linorna skulle hålla använde de oxhud. Därför slaktades det en himla massa oxar. Vallonerna hade redan kommit till Falun för att lära dalkarlarna om gruvdrift, men lärde dem också att ta reda på allt oxkött. Och så blev korven till. Det är min villfarelse. Men givetvis är inte receptet på den falukorv vi äter idag från 1600-talet, den innehåller inget oxkött vad jag vet. Så tänk kom vi äter nassekorv? Vad har vi då firat på Falukorvens dag? Hemska tanke. Lottie har lovat att återkomma med fler fakta i denna historia.
Nu åter till drömmarna. Rosa eller falukorvsblommiga, hoppas jag.

PS. Sorry för förfärliga bilder. Måste skaffa en bättre mobilkamera om jag ska fortsätta med bloggandet. Förhoppningsvis får du se Lottie i en bättre dager på banan framöver.

Inga kommentarer: