onsdag 3 december 2008

Bakgrunden till The battle of the balkong

Dementi. Grannen är en ung tjej och verkar jättetrevlig, om nu någon skulle tro något annat. Men det här är bakgrunden till The battle of the balkong.
När jag flyttade in upptäckte jag att duvor satt på fönsterblecket ovanför min taklösa balkong och även över min dåvarande grannes. Och som duvorna sket på våra balkonger. Stora bruna bläffor. Pruttråttor. Varje vecka hade jag duvskitssanering innan jag kunde vistas på balkongen. Orsaken till duvskiten var en tant, snett ovanför mig, som matade duvor genom sitt fönster. Pruttråtta, hon också. Vem vill ha duvor fönsterblecket? Varför måste tanter mata fåglar över huvudtaget?
Tanten blev tillsagd att sluta, men duvorna fortsatte att häcka där. Efter nästan två år strid med styrelsen sattes spikmattor upp på fönsterblecken, piggar som hindrade fåglarna från att landa. Äntligen.
Min dåvarande grannen hade, av förklarliga skäl, inte alls brytt sig om sin balkong. Inte en blomma. Inga utemöbler. Ingenting. De vistades inte där, vilket inte var så konstigt eftersom deras balkong var mer ansatt än min. Men så småningom, när duvskiten upphörde, började de så smått fixa på sin balkong, men kom aldrig upp i min klass förstås. Jag var balkonghärskarinna av Thorildsplan och Ulla Rappne i egen hög person.
Sedan flyttande en ny granne in. En tjej som verkar bry sig om sin balkong, som fixar, planterar och verkar dessutom ha gröna händer. Konkurrens. Nästan tronskifte. Strid. Ja och på den vägen är det. Där uppstod The battle of the balkong, som alltså bara finns i fantasin. Men lite på riktigt också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Stackers din granne som helt är helt omedveten om din balle-fejd och blir exponerad på nätet utan vetskap.

Appropå grannar...

Sols kille har en granne som bräcker din tidigare underhållning.
Han kör dock solo.