måndag 29 december 2008

Färglös reahets



Jag var inte ensam på stan direkt. Alla stockholmare var tydligen lediga och hade kommit på samma smarta idé. Dessutom var det rea. Många hade rasslat med hela familjen på realisation. Och jag vet inte hur många gubbar jag såg som stod och hängde med uttråkad min medan fruarna gick bärsärkagång bland reagalgarna. Swisch. Swisch.
Jag gillar inte rea har jag kommit på. Jag tror folk i allmänhet köper saker de inte behöver bara för att det är billigt. Ullis har berättat att hennes mor brukar säga så klokt: köper man billigt så köper man dyrt. Jag tror att det ligger en hel del i det.
Även om jag var lugn och fin inuti så var det för mycket kommers och för mycket folk för att jag skulle bli handlingssugen. Dessutom finns det tydligen inga gåbortsbyxor annat än i svart. Jag vill ha rosa, röda eller gröna. Så jag köpte inget. Mer än blommor på Hötorget förstås. Vita amaryllis, röda bär och rosa hyacinter.

Inga kommentarer: