måndag 15 december 2008

Russins klappjakt

Russins gnider rimknölarna igen och sprutar rim ur sig. Ett och annat smartrim bland nödrimmen. Men vad innehåller pakten? Svara rätt och fort och vinn en specialdesignad julklapp, samma som gömmer sig i paket nummer tre.

1.
För fulla rullar
om du grinar eller sullar.
Din gamla är så ful
här kommer en sniggare lagom till jul.

2.
Stor på jorden
lika storslagen i orden.
Har hälsat på vår kung
och fått en medalj, av guld så tung.
En skattsökare som kanske kan ge dig lust
att ta del av det som händer utanför Afrikas östkust.

3.
Insnöad och med glöggigt sinne
kanske detta blir ditt bästa julminne?
För var minnessvag situation
direkt från Russins hempulskollektion.

9 kommentarer:

lisa sa...

eh.. men på nummer ett gissar jag pappershållare och på tvåan nån nobelpristagare i litteratur ;) tänk på att jag gick upp tio i fem i morse.
Julens knep har annars varit DN:s dagliga illustrerade litteraturgåtor. Tar hela jobbet till hjälp för att knäcka vissa, hittills har jag (vi) tagit alla (hoppas jag)!

Ullis sa...

Kom igen Lisa. Du är duktig och på god väg, sista då? Smarttänk eller sov på saken. I så fall är den din.

Anonym sa...

OK. Here it goes:

På A svarar jag hushållspappersrullehållare. Eller kanske en sån där virkad historia som man ska gömma toapappret i på landsbygdstoaletter.

På B svarar jag ...eh... troligen Clezio, eller hur det stavas. En bok av, menar jag då.

På C svarar jag ett rosa usb-minne som det kanske står Russin på.

Vann jag?

Ullis sa...

Ja, nu vet jag inte hur jag ska göra riktigt, om jag ska undvika dålig stämning. Lisa var ju först, å andra sidan svarade ju inte hon på sista paketet. Och om hon skulle göra det nu, ser hon ju ditt svar. Det kanske inte var så smart idé med Russin klappjakt :-)

Anonym sa...

Klappjakten är lysande! Men du kanske skulle begärt in svaren via e-post istället...

Kanske kan Lisa och jag dela?

Ullis sa...

Dela på ett usb? 250 mb var eller? Du har ju dessutom ett sånt :-)

lisa sa...

Lek hård jury! Du har ju rätt, jag klarade ju bara de två första, tyvärr..

Däremot var dagens litteraturgåta (dn.se/bok) lätt som en schmäck och det tackar jag för!

Ullis sa...

Okej. Kapsylen kom förbi. Hon lät basunera ut att det viktigaste för henne var att vinna. Så Kapsylen vinner, Lisa får priset. Alla nöjda?

Anonym sa...

I'm happy!

:-)

And I'm the winner!!!!