tisdag 9 december 2008

Julbordsblus till häst

Så var det blockjul i år igen. Med tomte, julklappsutdelning, fantastiska rim och starka drycker. I år också med en spelande Blockbock. Mycket fint.
Lagom glöggiga och glada traskade vi sedan ner till Långholmen för att åka hästskjuts till Carlhälls gård. Det var härligt. Jag hade laddat med knäckebröd och äppelbitar, men fick inte mata hästarna. Lite dålig stämning faktiskt. Men jag sköljde ner den med glögg, så att den nästan försvann.
Sedan var det traditionellt julbord och snaps och mumma. Alla lovordade maten och det var inget fel på den. Men egentligen är julmat inget vidare, mest bara mysigt. För varje år som går äter jag mindre och mindre (men julbordsblusen blir bara större och större, konstigt). Men det fanns Gustafskorv på bordet, extra plus. Och hästarna var fina.


Blockbocken lyste och välkomnade oss med fin musik. Blev inte påtänd, vad jag såg.


Blockare i mörkret efter häståkning och här utanför serverade tomtarna glögg.


Sedan långbord på Carlhälls gård i eget rum. Inte en endaste julbordsslips i sikte. I rummet bredvid satt Tranebergs vårdcentral. Gissa hur många slipsar som satt där.


Efterrättsbordet och de hemgjorda pralinerna fick höga betyg bland blockarna. Medan vi åt käkade tomtarna gröt och låg sedan och sov i trappan. Aha (smarttänkning), skådistomtar alltså.


Ja, jag vet. Min kameramobil är urusel. Jag skulle ha tagit finkameran med mig. Vi avslutade i alla fall fint och trevligt hemma hos Sollan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du Ullis, din kameramobil suger verkligen. Men texten är ju som alltid fin.

Min mobil är dock helt ok, men å andra sidan lyckas jag inte skriva nåt på min blogg, och det suger väl värre...

Ullis sa...

Ja, jag måste göra något åt den där kameran. Måste väl kanske också kunna blogga mobilt, om man ska vara med i matchen. Det kanske också nåt för dig? Två veckor sedan sista inlägget, nu blir det bloggskärpning.