söndag 7 december 2008

God jävla jul

Det är alltid lång kö till Konstfacks kulmarknad. Men det oftast värt det. Tekannor i porslin med kaninhuvud som lock, Obama som pärlplatta, guldfärgade kossor som halsband och julkort med "God jävla jul" på. Vackert, fut, konstigt blandat med knasigt och nytt. Vi tallkottare och pysselmästare blir en smula avis.
Men några saker har jag faktiskt sett förut. Som pipparkakorna till exempel, sådana gjorde jag redan förra seklet. Om vi nu ska prata om vem som var först. Men sedan är det tusentals prylar som jag aldrig har sett förut. Som inte ens finns som ofödda idéer i min hjärna. Som jag aldrig skulle komma på eller få ur mig. Inte ens om jag smarttänkte det allra hårdaste. Det är irriterande. De är så nedrans kreativa, de små liven.


Tallkottarna åker fel och hamnar i Bredäng. Oerhört orutinerat, när vi har bott i stan i 16 respektive 17 år. Men vi kanske inte har hängt så mycket i förorten.


Ringlande lång kö, som vanligt. Men i år står en vakt innanför dörren som släpper in folk pö om pö, så att det faktiskt går att röra sig därinne.



Öj! Vi träffar Peter och Lisa också. De är glada för sina inköp: Gävlebockens gör-det-själv-kit och falukorvsljusstake. Ullis och jag borde ju faktiskt ha köpt en varsin falukorv, eftersom vi båda gjort karriär på Melkers falukorvsfabrik.


Vi fikar upp frusna fötter vid Hornstull. Ullis äter lussebulle som är så fin och blank att den klibbar.

2 kommentarer:

lisa sa...

Men nu har vi handla! som man säger i Sandviken.
Facit: Falukorvjulstaken (till morbror som för Mårthans Livs-traditionen vidare i släkten), Gör-det-själv-kittet med Gävlebocken (till svågern), en vetekudde med screentryckt element (från peter till mig), en guldplatsgrisbrosch (till mamma), en på smällen-bok av Lotta Sjöberg (till valfritt preggo, finns så många därute nuförtiden), mönstertejp med rosa flamingon (till julklapparna) .. eh, det var nog det, kanske glömde jag nåt.
Mest besviken är jag nog över pipparkakorna, 80-talskeramiken nere i högra hörnet och Obama-tändsticksaskarna (som du säger, vissa saker har någon kommit på mycket tidigare utan att ha gått på konstfack ;)

Ullis sa...

Men herregud vad du har handla. Otroligt. Flamingo-tejpen missade jag, det kanske skulle ha varit något för Russin.
Det är bara först som räknas, tycker jag och tänker på en viss härmapa när det gäller askar med Ernst :-)