lördag 16 augusti 2008

Hötorgshyllning



Efter veckor i bil och på cykel är det skönt att åka tunnelbana. Jag gillar att åka tunnelbana. Åker in till stan och hoppar av vid Högtorget. Jag gillar Hötorget också. Ett myller av människor, blommor och grönsaker. Ett kommersens Mecka, särskilt på lördagseftermiddagar. Försäljarna skriker. Folk köper, ibland i rena förskräckelsen. Allt säljs för bästa pris. Extrapris. Dubbelrea. Jag köper två orkidéer, ett halvt kilo körsbär och hallon för under två hundra.
En annan gång när jag var på Hötorget stod en man och sålde tulpaner. Han bröt kraftig när han stod och skrek sin försäljningsfras:
- Kom och köp fina franska tulpaner. Fina franska tulpaner. Dom prata franska med dig. Du lära nytt språk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vilket "hav" av kantareller, jag lyckades plocka ihop 3 hg ur en liten låda på Skeppet till min kantarellsås, men gott blev det.

Ullis sa...

Så bra. Här var det halva priset 5 kr/hg, men jag köpte inga idag.