onsdag 13 augusti 2008

Mätta men lottlösa




Farmor tokshoppar på Zetas. En sommarnejlika till balkongen, en lyckliga Lotta till köksfönstret. Sedan skjutsar jag upp henne till kusin Cilla medan jag veckohandlar åt oss på Kvantum. Farmor har skrivit lista som är lite oklar men jag känner igen det mesta. Gurkan ska vara gammaldags och krispig. Leverpastejen ska vara bredbar och paketet tudelat. Korven måste komma från Melkers i Falun. Och jag håller med.
Sedan bjussade Cilla storstilat på middag. Jättegott och trevligt. Vi tre ensamhushållare har en oskriven regel som vi nästan alltid brukar följa; oavsett vem som bjuder på middag brukar alla få matlåda till morgondagens lunch. Igår lagade Cilla en himla massa mat för att ha i sin matlåda, eller matlådor rättare sagt. Men farmor och jag blev utan. Cilla knölade ner mat i den ena lådan efter den andra, men farmor och jag förblev lottlösa. Jag vet en viss kusin som kanske blir utan nästa gång jag bjussar på middag. Min fine cuisine.

Inga kommentarer: