lördag 2 augusti 2008

Lodrät ett i korsordsyran

Det råder VM-yra i korsordslösning här bland pensionärerna. Bara en av dem tokbadar, de andra tre löser frenetiskt korsord. Kors och tvärs hela tiden. De frågar varandra, det slås i olika typer av uppslagsverk och jag tvingas bidra med datorstöd.
Nu väntar lördagsfinalen: melodikrysset (utan starköl). Mamma vann en gång på melodikrysset och de läste upp hennes namn i radion. Vänner och bekanta ringde och gratulerade henne till vinsten. Det var stort. Ibland hotar hon med att skicka in rätta lösningen i mitt namn. Det är fut tänkt.
Jag befinner mig alltså mitt i denna korsordsyra bland finurlig uttryck, konstiga ord och knepiga formuleringar. Bokstäverna placeras än vågrät, än lodrät. Hit och dit. Vem vinner, vem försvinner? Alfabetet snurrar. Jag känner mig yr men försöker håller ställningarna som något slags lodrät ett.

Inga kommentarer: