fredag 30 januari 2009

Kurr i Kalkonen

Det är storkurr i Brf Kalkonen angående byten av fönster. Kanske kommer du ihåg Ulla som gick runt och motionerade för att behålla de gamla fönsterglasen. Eller rättare sagt; hade man otur kunde vem som helst, påhälsande vänner eller förbipasserande, bli påhoppade med frågor och argument. Ulla gav sig inte. Ulla fanns överallt och när som helst.
Till slut blev det bestämt, på en stämma som jag inte var med på, en kombo mellan gamla glas och energiglas. I mitt gamla hus, där jag bodde tidigare, är glasen redan utbytta och klara. Men många återstår förstås, i Brf Kalkonens 600 lägenheter.
Nu ska det bli stämma igen, dålig stämning. En nybildad förening som kallar sig "Stockholmsklassicismens Vänner" vill stoppa fönsterbytet mitt i arbetet. De vill lägga fönsterprojektet i "Vintervila" för att till våren komma med nytt förslag hur fönsterfrågan ska lösas. Så här skriver "Stockholmsklassicismens Vänner", som också verkar ha drabbats av versalsjukan.

"Husen är ritade av den prisbelönte Arkitekten Wallander och planerat enligt Hallmans berömda Stadsplan vilket ger både husen och området ett högt och långsiktligt profilvärde."

"... fönsterarbetena inne i bostäderna går i Vintervila och fortsätter efter vintersässongen ... att tillsätta en arbetsgrupp under "Stockholmsklassicismens Vänner". Gruppens uppgift är att ta fram ett nytt och bredare beslutsunderlag ..."


Det är inte Ulla som är uppviglaren men hon är säkert ständig medlem i "Stockholmsklassicismens Vänner". Kvinnan "vid pennan" är den självutnämnda polisen som bodde i mitt gamla hus. Typiskt. Dags att komma med det nu när arbetet redan är påbörjat. Idioter. Nu måste jag väl gå på den dåliga stämman och rösta. Och oavsett om jag vill eller inte: upp till kamp Kalkoner!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett klassiskt fall för scotland yard, en Cold Turkey.
Helt enkelt.

Ullis sa...

Ja, det här är svårt som bara attan. Men typiskt kalkoner.