torsdag 22 januari 2009

Ny obamatid

Kollar och lyssnar på Obamas tal i efterskott på dn.se. Jag missade ju installationen på grund av världspremiär och Walter Bidén. Och igår var jag inte riktigt vid mina sinnens fulla bruk. Jag blir impad av Obama, inte minst av hans retorik. Han har säkert en hel stab med talskrivare, men det gäller ju att kunna framföra det också. Inte alls så bombastiskt, vilket i mina öron gör det han säger mer trovärdigt.
Bush åkte hem till Texas, skönt. Där kan han sitta. Men han höll också tal när han kom hem. Han sa att han inte ångrade någonting av det han gjort under sin presidenttid. Så klart kan han inte säga annat. Men vad skönt det måste vara, att känna sig så fulländad.
Nu ser jag fram ny obamatid. Det känns klokt, nytt och ljust. Bara ingenting händer honom.

Inga kommentarer: