onsdag 26 november 2008

Vad är en knaperkärring?

Ordet knaperkärring ploppar ur munnen vid kaffemaskinen på jobbet. Knaperkärring? Stockholmarna ser ut som postlådor, fattar ingenting. Ingen har hört ordet tidigare. Kanske är det dalmål, inser jag. Söker jag på google får jag inga träffar. Helt plötsligt vet jag knappt själv vad ordet betyder. Jag tror att typ skvallertant är en bra förklaring. Lite satkärring, lite otrevlig men kan också vara av besserwissertyp. Morsan eller Nisse får bidra med en mer exakt beskrivning. De vet, helt säkert.

3 kommentarer:

Anonym sa...

En knaperkäring är en som vill vara bättre än hon är. Hon vill tillhöra en klass som hon normalt inte tillhör. Det kan ske genom klädsel eller språkbruk.

Anonym sa...

Nisse svarar precis som jag anser att det betyder. En som vill vara bättre än hon egentligen är och som vill framstå som smartare än vad hon är. Detta gäller dock inte mig för jag är ju smartast i byn, bevisligen.

Ullis sa...

Så bra att vi fick rätsida på knaperkärringen. Mina associationer var ungefär rätt, även om jag kunde inte ordet rätta betydelse.
Med detta blogginlägg kommer också knaperkärringen att vara sökbart på nätet hädanefter. Äntligen en knaperkärring i cyberrymden. Hurra.