fredag 14 november 2008

Påfrestande Kalkon-Ulla

Ulla i Brf Kalkonen tvättar idag. Jag ser det när jag hämtar min tvätt eftersom det står sex plasthinkar och lite andra attiraljer i tvättstugan. Men i dag varken ser jag eller hör någon klockradio. Ulla brukar liksom temporärt flytta in i tvättstugan när det är hennes tur. Lyckligtvis träffar jag inte Ulla den här gången.
Men jag har träffat på Ulla tidigare. Då stod hon med sina sex plasthinkar och fyllde på extra vatten i tvättmaskinen sköljfack, trots att det står att man inte ska göra det.
– Maskinerna sköljer inte ur tvättmedlet ordentligt, så jag måste tillsätta extra vatten, berättade Ulla då. Det är så jobbigt för mig att tvätta.
Och tack sjutton för det. Om hon var allergisk mot tvättmedel kunde jag kanske förstå men annars, näe. Dessutom pallar inte maskinerna att ta emot så mycket extra vatten.
Ulla. Tänk att det finns en Ulla i varje förening. Naturligtvis var det hon som protesterade mot nya fönster. Ett upprört upprop i form av ett maskinskrivet blad klistrades upp på anslagstavlan i porten för att rädda de gamla glasen. Undertecknat av Ulla själv som bott i Brf Kalkonen i 30 år, minsann. Inför kommande fönstermöte i föreningen gick hon sedan och fikade efter röster. Hon stoppade ungdomar på gatan och proklamerade mot det nya fönsterbytet, trots att de inte ens bodde i föreningen. När jag kom och bar några kartonger frågade hon mig om jag flyttade in eller ut och började sedan fönsterbabbla och uppmanade: du kommer väl på föreningsmötet som ska hållas angående fönstren?
Nej. Jag gick inte dit. Jag struntade i fönstren. Men mest av allt så försöker jag strunta i Ulla.

Inga kommentarer: