torsdag 13 november 2008

Påbyggnadskurs i Hildurs händiga hushållsskola

Både min syster och jag har tagit examen i Hildurs händiga hushållsskola. En livslång skola där vi har lärt oss städa, gno, skura, damma, torka, gnugga enligt städkonstens alla regler. Vi har båda erhållit Guldhinken för väl utfört arbete. Idag, eller alldeles nyss per telefon, kom en kort påbyggnadskurs i hur man putsar silver som jag gärna delar med mig av.

Påbyggnadskurs, 2 p, i silverputsning:

1. Lägg silverbesticken som ska putsas på folie. Ta en bricka med en liten kant och lägg folie på den.
2. Koka upp 1 liter vatten tillsammans med 1 deciliter salt.
3. Häll det kokheta vattnet över silvret.
4. Klart och skinande blankt.

Så kan du glänsa en vanlig torsdag. Och dessutom bli två händighetspoäng rikare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det ante mig att tipset skulle hamna här, det är jättebra och därför hoppas jag att många kommer att använda det.

Ullis sa...

Ja, bra tips måste man ju sprida :-)

Anonym sa...

Tack till mamsen för detta miljövänliga tips. Nu ska silvret bada hemma hos Johannessons. Och jag är stolt över mina 2 poäng. Jag har ju faktiskt gått 2 terminer på Snöå lanthushållsskola (där man blev en välutbildad hemmafru)där fick vi minsann inte lära oss så bra putsningar.
Kram Lotta