söndag 30 november 2008

Så ger jag grannen adventsspö


Så tar jag grannen på knockout. Hon får riktigt ordentligt med spö i balkongtävlingen. Har ju länge legat strax efter henne. Till och med morsan, när hon var här sist, tyckte att grannens balkong var ett strå vassare än min. Orättvist och osolidariskt.
Visserligen har grannen fyra ljung och jag bara tre. Men två av tre planteringar är lite mer avancerat komponerade och innehåller fler växter än bara ljung. Dessutom har hon flera vissna sommarplanteringar kvar som typ ruttna och bruna hortensior, hur snyggt är det? Och sedan har hon förstås inte en ljusslinga på nära nog sju meter, där kom själva knockouten. Krossad. Tillintetgjord. Livlös.
Advent advent det första ljus jag tänt. Pyttsan. Jag har tänt hur många ljus som helst. Det glänser och glimmar som attan.
Advent advent den närmaste grannen är spöad. Där fick hon.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är så stolt över att just min dotter har snyggaste balkongen på Kungsholmen. Balkongutsmyckning ingick ju inte i Hildurs händiga utbildning och ändå är du så skicklig. Som sagt, mycket stolt.

Anonym sa...

När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt
och alla människor gläjas
att fira få advent.


Nästa vers kommer om en vecka

Adventskram till dig med sniggaste balkongen.

Ullis sa...

Och tack snälla ni, så fint.

Anonym sa...

Rätt åt 'na!

(Fast jag har en rutten brun Hortensia på min balkong också. Måste nog ta bort den nu...)