söndag 9 november 2008

Naturen är överskattad

Efter frukost blir jag medtvingad på sportpromenad i Hälsingberg. På sportpromenad har man mössa och täckbyxor och präktiga promenadskor. Ingen väska, inget paraply, inga gympadojjor.
Vi går förbi min gamla skola och sedan vidare in i skogen. Bland stockar och stenar, halkar omkring på blöta löv och klafsar i kletig lera. Det är gråmulet. Grått så ini skogen. Vi möter en och annan skidåkare som stavar runt i elljusspåret, trots att det inte finns en gnutta snö. Vi går och går. Det börjar regna. Dagens frisyr raseras, inte för att den var så märkvärdig men i alla fall. Jag blir alldeles blöt i ansiktet.
Det är inget fel på sällskapet men jag gillar verkligen inte sportpromenader. Gillar inte att gå i skogen. Tycker att naturen är överskattad. Vill gå på gator och under tak om det regnar. Vill kolla i skyltfönster istället.

Så här är man utrustad på sportpromenad. Dagen till ära är det gång nummer 50 som mina föräldrar går den här turen, som tar ungefär en timme.


En spännande upptäckt på sportpromenaden, ett ansikte i en trädstam.


Mossa, eller mööösa, fanns det också gott om på sportpromenaden.

Inga kommentarer: