onsdag 25 juni 2008

Överbibliotekarien orerar

Nu är det snart bokklubbsdags, andra mötet för HCE-bokklubben. Har kommit på namnet alldeles själv efter den generella ämneskoden för skönlitterära verk som "inte går att klassa på respektive språk, t.ex. när originalspråken är för många". Inte pretto alls. Och vi jobbar under divisen "tillsammans vänder vi blad". Helt opretto det också.
I kväll ska vi till Åsa och diskutera "SOS från mänskligheten" av Johanna Nilsson. Sen ska vi äta mat, dricka vin, knapra i oss obligatoriska bokstavskex (Brago) och bestämma vilken bok vi ska läsa över sommaren.
Jag är överbibliotekarie i bokklubben, så klart. Kanske ville mamma att jag skulle bli bibliotekarie när jag fick mitt kartotek vid tio års ålder. Alla mina böcker är fortfarande numrerade, inskrivna och sorterade per författare i kartoteket och böckerna står i bokstavsordning i bokhyllan. Sedan har jag referenslitteraturen för sig och en alldeles särskild nyinkommethylla.
Beteendet kan likställas med en boktitel av Dostojevskij, ett tillmäle i bestämd form. Joråsåatt. Sådana här knepiga litterära gåtor och svåra uttryck använder man sig av om man är Överbibliotekarie.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vill önska er en trevlig kväll bland boksavskex och vinglas.Jag tyckte boken var kanonbra, helt i min smak.Speciellt fäste jag mig vid det äldre paret som upptäckte varandra på nytt när de vågade se sig själva med den andras ögon.Ska bli kul att höra om alla tyckte om boken.

Lena hce medlem på distans

Anonym sa...

Gläder mig att du nu är "lite" bibliotikarie, mamsens dröm.
Tyckte boken var bra men tyckte så synd om Bemjamin, någon som jag borde ta hand om.

Anonym sa...

Jag vill ha en förkalaring, nyfiken som jag är. Vad står egentligen HCE för?

Ullis sa...

Mamsen och Lena: mer info kommer snart på bokbloggen.

Ullis sa...

Vronkan: ärligt talat så vet jag inte, vilket är kanske lite dåligt när man är överbibliotekarie och allt. Men här kan du läsa mer:
http://www.bib.kau.se/?q=node/view/13968

Anonym sa...

Har funderat på det där. Hur tänkte de egentligen när de gjorde "bibliotekskodningen"... Hur kommer det sig att Religion=C och Arkeologi=J? Det finns liksom ingen logik (tycker jag).
Jajjamensan, det är sånt som jag funderar på emellanåt.


PS. Jag har gjort PRAO på bibblan när jag gick i 3:an. Då skulle jag också bli bibliotikarie när jag blev stor :-)