onsdag 18 juni 2008

Ur vägen och stoppa hälskrapet!

Turisterna är i stan. Jag märkte det när jag åkte tunnelbana i morse på väg till ett möte inne i stan (annars tar jag 4:an över bron) och skulle byta på centralen. Där stod de i horder med resväskor och blockerade utgången så att ingen kom ut genom dörrarna. Vik åt sidan bondläppar, har jag lust att skrika. Men de står bara där och stirrar fånigt.
Man ser dem lite överallt, turisterna. De pratar med konstiga dialekter, ungefär lika konstig som min, och glor på allt och alla som de passerar. De tvärnitar precis när rulltrappan tar slut för att fundera på åt vilket håll de ska gå. Följden blir att vi som kommer bakom faller som käglor över dem och måste be om ursäkt.
Ett signifikant drag är att de ofta är utrustade med käcka ryggsäckar med en särskild ficka för vattenflaskan. Eller ännu värre; med utdöende bananväskor. Alltid redo för ett inköp men skraj för ficktjuvar, som de har hört ska finnas i stan. På fötterna bekväma sportsandaler, så klart. Gubbarna med hudfärgade stumpor om det är lite kylslaget. Kvinnorna med rödlackerade tånaglar, storstadsbesöket till ära, men ofta har de glömt att fila hälarna. Skulle de ta osthyveln skulle de kunna skrapa ner sig en hel skostorlek.
Men visst är de välkomna hit, men då får de hålla sig till vissa regler. Stockholms stad kör just nu en kampanj mot cigarettfimpar på stadens gator. Kanske jag ska göra en egen kampanj i stil med "Stoppa hälskrapet på Stockholms gator". Eller också ska jag ta semester :-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Semester kan rekommenderas! Speciellt när man, som jag, börjar bli mosig i pallet. Eller, som du, bitter mot våra gästande lantisar ;-)

Nu drar jag mot Italiens vackra land! Ska ha fina sandaletter på fötterna. Och hälarna är SJÄLVKLART lena som små babyrumpor!

Glad midsommar på dig Russin!

:-)

Ullis sa...

Så härligt, gammalt hälskrap kommer förmodligen att skapa dålig stämning i Italien annars. Ha en skön midsommar du också kära Kapsyl.

Anonym sa...

Jag har precis varit på fotvård, mina fötter är mjuka och lena med blodröda tånaglar.Får jag åka till stockholm då eller i allafall ha sandaler? ;)
barfotakram Lena